Sidor

torsdag 7 augusti 2014

Agua de sandía

Jag är på god väg att prova mig igenom alla varianter på agua fresca som finns med i Soda, lemonad och snacks. Först på ananas, sen cantaloupe och nu vattenmelon. Tillvägagångssättet är det samma, man mixar fruktköttet med socker och citrusjuice (i det här fallet lime), och ibland vatten, beroende på hur mycket vätska som finns i frukten till att börja med. Sen silar man det hela och serverar med mycket is.



Vattenmelonjuicen var nästan lika god som den på cantaloupe, men bara nästan. Kanske hade den mått bra av lite mer limejuice, den blev lite väl söt för mig, inte samma läskande känsla som att äta en bit kall vattenmelon. Men bra nog.

Så här gör man:

2 kg vattenmelon
0,5 dl strösocker
1 dl färskpressad limejuice

Mixa melonkött (jag tog bort kärnorna så gott jag kunde), socker och limejuice. Sila genom en finmaskig sil och servera med is.

Tror jag måste testa att göra Agua de mango också, men sen får det nog räcka.

/Karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar