Sidor

måndag 11 augusti 2014

Egenfriterade chips

 

Recept nummer två från testade kokbok blev de hemmafriterade chipsen. Chips, finns det något bättre? Skulle antagligen kunna leva på Grillchips resten av mitt liv, om jag inte hade någon slags självbevarelsedrift. Jag har en fritös som underlättar processen, men det går säkert bra med en emaljgryta och en bra termometer också. Oljans temperatur är det viktigaste för att det ska bli bra.

8 fasta potatisar medelstora
1 1/2 liter frityrolja eller neutral rapsolja
salt

Behåll skalet på potatisen och skiva tunt på mandolin, 1-2 mm. Tjockleken är viktig för att det ska bli bra. Hetta upp oljan till 150 grader. Fritera i omgångar, ca 2 min tills de fått färg och blivit krispiga. Rör om lite då och då så att skivorna inte klibbar ihop. Ta upp och låt rinna av på hushållspapper. Blanda chipsen med salt eller smaksättning medan de fortfarande är lite varma.

Trots att jag hade fritös var det inte busenkelt att få de små liven helt perfekta. Fast potatis är alltid bäst till allting om du frågar mig och troligen livsviktigt när det gäller chips. Men potatissorter och när på året potatisen tas upp är också sånt som avgör slutresultatet. Jag friterade ganska mycket längre än de angivna två minuterna, och tog regelbundet upp en för att kolla krispigheten med en träpincett. Sen blev första satsen närapå förstörd på en 30 sekunder, det blev väldigt snabbt väldigt krispigt.
Tipset är att stå som en hök över fritösen och vända och kolla regelbundet. Börjar det bli klart, lämna inte fritösens sida!



1 kommentar:

  1. Det där måste jag testa. Även om det verkar vara en del jobb...

    SvaraRadera