Sidor

onsdag 20 augusti 2014

Egg Cream och Chocolate Syryp

Det här var ett sånt knasigt recept att jag bara var tvungen att testa. Egg Cream är en dryck som inte har det minsta med vare sig ägg eller grädde att göra utan är typ en o'boy med sodavatten. Okej, jag känner redan här när jag skriver om den att det faktiskt inte låter som att den skulle vara så himlarns god ... men tänk om? Tänk om det där knasiga skulle vara helt fab?!

Nå. Det var det inte. Inte min version i alla fall.

Nu står det visserligen i instruktionerna att det är viktigt att man är noga och att man måste få en vit skummig krona på toppen av drycken annars har man misslyckats och efter mina fem försök med resultatet = NOLL snygga vita skumkronor så är det väl bara att kasta upp händerna i luften. Jag lyckades inte göra den där himla Egg Creamen så egentligen vet jag väl inte hur den "ska" smaka. Men det där jag sippade på var inte gott. Det var det inte.

Chokladsirapen som jag kokade för att få basen till Egg Creamen dock = megagod. En helt perfekt chokladdryck som inte innehåller en massa tillsatser. Det gillar man ju.

Så här gör man Egg Cream:
1 1/2 msk chocolate syrup
1 1/2 dl gammeldags mjölk (3,8-4,5%)
3 dl soda vatten

"Att blanda den perfekta Egg Creamen är en konst", skriver Tove Nilsson, "Det krävs nämligen att man häller de olika ingredienserna i glaset i en viss ordning. Först syrup, sen mjölk och sist vatten. Man sätter ner en lång sked i botten av glaset och snurrar tills man får en vit skummig krona på drycken. Blir det ingen snygg vit skummig krona är det tyvärr en misslyckad Egg Cream."

Fem misslyckade Egg Cream alltså. Inte ett strålande resultat av mig.

Så här gör man Chocolate Syrup
1 1/2 dl kakao
1 dl strösocker
1 dl vatten
1/2 krm salt

Men sirapen alltså. Yum, nom, mums!

/Erika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar