Sidor

söndag 16 februari 2014

Fylld mexikansk omelett

Laga smart med Jamie innehåller ett rätt omfattande kapitel med vegetariska rätter. På samma sätt som jag gillar att det finns en programförklaring med hela kokboken, gillar jag ansatsen med de vegetariska rätterna: "Jag ville för allt i världen inte att det här kapitlet skulle bli något jag bara hade med för formens skull". Det är klart att det ligger i tiden att förespråka vegetarisk mat, men det gör ju inte det hela sämre.

Igår lagade jag sålunda ett recept ur det vegetariska avsnittet till lunch: fylld mexikansk omelett. En i princip naturell omelett (lite riven cheddar i smeten bara) som man äter fylld med en sallad på vitkål (jag använde spetskål istället, dels hade jag det hemma och dels tycker jag att det är lite godare), morötter, lök, färsk koriander och en krämig avokadodressing. 



Det här var på det stora hela en väldigt god anrättning. Om jag hade orkat riva ner korianderstjälkar och mixa dressingen istället för att bara mosa den med en gaffel hade det säkert blivit ännu godare, men som sagt, orka. Även här fanns det med en sån där allmän anvisning om smaksättning: "krydda tills det smakar riktigt gott" utan några närmre instruktioner om vad man ska krydda med, men här tycker jag ändå att slutresultatet smakade så pass gott att det känns som att det inte gjorde så mycket. En rätt jag kommer att göra fler helgluncher. 

/Karin


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar