Sidor

söndag 16 februari 2014

Söndag med Jamie 2: Mammas söndagsmiddag - ugnsstekt kyckling

Till middag gjorde vi ugnsstekt kyckling. Jag är lite sugen på att testa hela konceptet med att tillaga en rejäl middag på söndagen och sen använda resterna till andra rätter någon kommande dag. Allra helst ville jag egentligen göra receptet från kapitlet om fläsk, för de restrecepten ser så himla goda ut, men eftersom jag inte har den blekaste aning om vad bogbladsstek egentligen är fick det bli kyckling. (Det enda jag vet om den där styckdetaljen är att den garanterat inte finns på Coop i Farsta centrum).

Hur som helst, det här kycklingreceptet visade sig vara synnerligen krångligt skrivet. Anmärkningsvärt krångligt faktiskt. Egentligen var det inget som var särskilt svårt att laga, men sättet det var skrivet på gjorde det ungefär tio gånger svårare än det skulle behöva vara. Det var mycket text och många olika moment blandade i varje stycke. Fastän jag hade läst igenom hela receptet från början till slut innan jag började var jag tvungen att gå tillbaka och kolla flera gånger och varje gång fick jag skumma igenom i princip all text för att hitta till rätt avsnitt. Inte bra alls faktiskt.



Annars vara det en ganska vanlig ugnsstekt kyckling. Den dominerande smaksättningen på själva kycklingen var rosmarin, men den slog inte igenom särskilt mycket när kycklingen var färdig. Det smakade absolut bra, men kyckingen i sig var inget speciellt. Den ugnsrostade potatisen som skulle serveras till blev däremot riktigt lyckad, medan de apelsinstekta morötterna inte alls smakade bra, på gränsen till beska faktiskt. Lite upp och ner alltså det här receptet.

/Karin

2 kommentarer:

  1. Bogbladstek är skuldran på grisen och är en vanlig styckdetalj även i Sverige (ibland har de ju så märkliga styckdeltaljer utomlands, men denna finns). Den är billig och håller ungefär samma pris som karré. Stormarknaderna brukar ha den (maxi, forum etc), men även de mindre butikerna brukar kunna ta hem det utan problem om du pratar med charkansvarig. Hälsar min man som jobbar med just fläskkött.

    (Och just ja - det är SKITGOTT, en av våra favoritstyckdetaljer)

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket! Nu blir jag ännu mer sugen på att testa. Då ska jag leta reda på det alternativt beställa det någonstans! Var tvungen att kolla nu där jag brukar handla och deras ordinarie sortiment med fläskkött verkar bestå av fläskfilé, fläskytterfilé, benfri kotlett, benfri karré och revbensspjäll. Antar att folk inte köper så mycket fläsk.

    SvaraRadera