Sidor

lördag 1 februari 2014

Nutella Cupcakes

Som sista recept, för mig, ur den här kokboken blev det Roy Fares Nutella Cupcakes. Det känns både fint och passande att avsluta med ett av de recept som jag uppfattar som kokbokens signum. Visst finns det kakor i boken men det är väl ändå mer den här typen av bakverk som vi förknippar med den amerikanska kulturen?

Resultatet: Jag är lite ambi till dem. Själva cupcaksen (och smeten OMG SMETEN!) var helt fantastiska. Chokladiga (från kakao) och salta (från salt och smör) och saftiga på ett alldeles förträffligt vis. Frostingen var god men på tok för mastig (och kanske då amerikansk?) för min smak. Och låt oss prata om mängden som enligt mitt sätt att se på saken var hysterisk: För 12 cupcakes förordar slimfit Fares 250 g smör, 150 g choklad och 100 g nutella (plus 150 g florsocker). Det är liksom 50 gram frosting per muffin och det är to effing much. Jag och min sidekick i köket använde hälften och då blev resultatet som på bilden. Efter en halv cupcake mådde jag illa vilket var en stor sorg då smakerna var delikata. Nu gick ju just detta problem att lösa – det var bara att skrapa bort en del av frostingen och då kunde jag utan problem sätta i mig tre muffins. Men det där slöseriet med råvaror. Nej det gillar jag inte. Jag föraktar det till och med.

Till slut. Det här var fabby muffins och jag kommer att göra dom igen men med mindre mängd frosting oh ja.

/Erika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar